Mussen wisten het altijd al: om aandacht te krijgen, moet je twitteren. Zo ook met ons mensen: persoonlijk of zakelijk, we kunnen niet meer om social media heen. De jeugd niet, omdat ze anders niet bestaat (“ik tweet dus ik besta”) en voor ieder ander geldt: ook al geloof je er niet in en wil je er niet aan, dan zul je tóch in ieder geval je domeinnaam moeten claimen, en daarmee je ‘virtuele identiteit’ vastleggen, voordat een ander ermee vandoor gaat.
We schrijven woensdag 23 maart ’s avonds, tijdens de Wilhelminatafel in de Salle Privée van Restaurant Wilhelminapark van topchefkok Jon Sistermans. Een terugkerende, zakelijke netwerkbijeenkomst georganiseerd door ondernemer Dion Bartels. Gastsprekers zijn Benno Pieters en Antoinette Pernot, auteurs van het boek ‘Word zelf een merk’. Tussen de gangen door worden we bijgepraat over hoe we met een consistente, strategische inzet van de sociale mediamix –LinkedIn, Twitter, Facebook, Foursquare, YouTube en Blogs – binnen drie tot zes maanden (!) ons bedrijf als merk neer kunnen zetten, waar dat ‘vroeger’ jaren duurde.
“Een tartaar van licht gerookte zalm met gekonfijte portobello en gefrituurde reuzengarnaal, een saus van mierikswortel”
* * *
Tip 1:
Bepaal wat je wilt zeggen en vermeng dat met persoonlijke boodschappen: combineer zakendoen met persoonlijke passies; vermeng je missie, waarden, imago en business messages met authentieke emotie.
” Soep van rode en witte uien met een vleug tomaat, crouton en Parmezaanse kaas”
* * *
Tip 2:
Stel je blog centraal en bouw je on-line communities (netwerken, groepen) hieromheen. Twitter: dagelijks, LinkedIn: 3 x per week, Facebook: 2 x per week, Blog: 1 x per week.
“Rosé gebraden kalfszijlende met dun gesneden tonijn”
* * *
Tip 3:
Hou de politesse (beleefdheidsregels) in acht: wees altijd positief. Eenmaal op internet, altijd op internet. Gedane zaken nemen geen keer, je bent altijd terug te vinden (hoewel er manieren zijn om negatieve boodschappen van anderen over jezelf ‘te verdrinken’).
“Warm chocoladegebak met een compote van ananas en ijs van karamel”
* * *
Tip 4:
Hou de regie in eigen handen: zorg dat je een mening hebt, val op en onderscheid je van anderen. Daarmee creëer je fans, die je gaan volgen en over je praten. Zo ontstaat virale marketing: je merk verspreidt zich als een virus onder volgers.
“Koffie”
* * *
Tip 5:
Deel je kennis en ervaring en ben bereid naar elkaar te luisteren…
…Waarvan acte!
Beste Jannemarie,
Wat een bijzonder aardig, treffend geschreven, stukje van jouw hand.
Jij hebt de “gave van de pen”. Of je ook de “gave van het woord” hebt, hoor ik ook nog graag een keer.
Met hartelijke groet, en een goed weekend alvast gewenst.
Dion Bartels
Een heerlijk bericht wat ik als webblog tot me neem omdat ik noch tweet, noch fees of anderszins.
De menukaart vormt , op deze manier gepresenteerd een mooie illustratie van hetgeen werd verteld : vorm en inhoud passen dus perfekt. Ook de foto is om van te snoepen !
Wat is de Wilhelminatafel voor groep ? Kan iedereen ( ik ) daar ook lid van worden ?
Clemens Bartels
Beste Clemens, De Wilhelminatafel is een initiatief van uw naamgenoot, de heer Dion Bartels. Zijn contactgegevens vindt u bij de eerste reactie (zijn reactie) op dit blog (klik op de link met zijn naam in rood). Succes! Jannemarie
Geachte mevrouw van den Brand,
Een leuk stuk heeft u geschreven.Ik ben het geheel met de eerste spreker eens !
Werkt Sistermans in dit restaurant ?
Beste heer of mevrouw Willems, inderdaad, Jon Sistermans is de eigenaar van restaurant Wilhelminapark. Als u op de link van zijn naam of het restaurant in het blog klikt (rood-oranje tekst), komt u bij zijn website uit. Smakelijk! Jannemarie
Ha Jannemarie,
Jouw blog is een voorbeeld van hoe een mooie en goede blog eruit moet zien: fraaie opmaak, kennisdelend en fabuleuze stijl!
Gewoon genieten is dat!
Benno Pieters
helemaal mee eens : helder, aantrekkelijk en modern zonder would be te zijn.
Ja , vind ik ook en mooie kleuren : sterk , positief, fris en rustig voor het oog. Een warm bad.