Ooit volgde ik bij de Reinwardtacademie een cursus ‘tentoonstellingscommunicatie’ met mensen vanuit allerlei musea en disciplines: conservatoren, educatoren en marketeers. Hieruit ontstond een gemêleerd museumclubje dat jaarlijks exposities bezoekt. Onlangs bezochten we ‘De Gouden Eeuw van Ravage’ in Museum Flehite in Amersfoort. Een opzienbarende, onconventionele en gewaagde presentatie van hedendaagse kunst en design van de hand van het Ravage-duo Clemens Rameckers en Arnold van Geuns, in 1976 afgestudeerd aan de Kunstacademie te Arnhem.
Schijnbaar achteloos en toevallig zijn hun werken opgesteld tussen de vaste collectie stadsgezichten, stillevens en portretten uit de Amersfoortse Gouden Eeuw (1580-1680). Een combinatie van vervreemding en vertrouwdheid, herkenning en verwarring roepen de extravagante en tegelijkertijd ook ingetogen en verstilde schilderijen, vazen en designobjecten van Ravage op. Chapeau voor museum Flehite, dat het aangedurfd heeft deze kunstenaars de vrije hand te laten in de transformatie van dit prachtige historische stadsmuseum. Een aanrader! ‘De Gouden Eeuw van Ravage is nog te zien tot en met 2 januari 2011.
Kijk ook op Museum Flehite
Dag Jannemarie, leuk stuk. Toch mis ik de invalshoek van de marketeer / communicator. Klopt het? Groet, Ferran
Hoi Ferran, Dank voor je reactie. Mijn beschrijving van de expositie is als liefhebber van kunst en design. Dat ik er hier over schrijf is omdat ik het jammer vind dat deze expositie tot nu toe zo weinig bezoekers trekt. Ik hoop (en dat is mijn marketing/communicatierol in cultuur) dat Museum Flehite extra bezoekers krijgt via dit blog en via mijn oproep in de diverse linkedingroepen.