Op uitnodiging van een bestuurslid – ik ontmoette hem bij de nieuwjaarsreceptie van de Kamer van Koophandel – was ik gisteren in het gemeentehuis van Doorn voor de nieuwjaarsreceptie van Zakelijk Heuvelrug en Ondernemers Koepel Heuvelrug. Een gemêleerd gezelschap van ondernemers uit Maarn, Doorn, Driebergen, Zeist, Amerongen en Leersum, dat bijeen kwam voor de uitreiking van de Jonge ondernemersprijs 2010 ( Pascal Oostveen van Fixet uit Doorn) en de Ondernemersprijs 2010 (Marc Boers van Expert uit Leersum).
Ook bij deze receptie ging de lezing over ‘Het Nieuwe Werken’ (HNW).
Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar eMarketing en DistanceSelling aan de Erasmusuniversiteit Rotterdam, wist het gezelschap te boeien met zijn visie op Het Nieuw Werken, dat volgens hem samenvalt met het Nieuwe Wonen en het Nieuwe Winkelen, kortom Het Nieuwe Leven. Kern van zijn betoog is dat de ‘oude tijd’ niet meer terugkomt, en dat de ontwikkeling van de informatiecommunicatietechnologie (ICT) geleid heeft tot drie megatrends die de huidige, nieuwe tijd kenmerken:
a. transparantie; alles is bij iedereen bekend. Actueel voorbeeld is Wikileaks: geheime, diplomatieke informatie ligt wereldwijd op straat. Je kunt alles opzoeken via internet, informatie is overal beschikbaar. Dit verandert de verhouding tussen burger en specialist: kennis geeft macht aan de burgers.
b. ergens bij willen horen: de laptop vormt de basis van het zzp-bestaan. In principe kun je daardoor overal werken, er is geen kantoor meer nodig. Mensen werken steeds meer alleen, maar zoeken elkaar daardoor ook weer op, via sociale netwerken en in de horeca (Open Coffee, Seats2Meet enz.).
c. bereikbaarheid: we zijn door de informatietechnologie altijd en overal bereikbaar.
Volgens Molenaar is Het Nieuwe Werken vooral voor vrouwen tussen de 35 en 45 jaar het meest ideaal: hierdoor is het mogelijk in het spitsuur van hun leven de zorg voor kinderen, hypotheek en carrière te combineren. Molenaar pleit voor een flexibel omgaan van politiek en vakbond met maatregelen die het thuiswerken bemoeilijken, zoals het handhaven van arbo-eisen aan een thuiswerkplek en de CAO’s. Molenaar adviseert de aanwezige ondernemers Het Nieuwe Werken te omarmen en in te spelen op de veranderingen die zich voordoen, waarbij de afzeteconomie (afzet staat centraal) verschuift naar een koopeconomie (de klant staat centraal).