Je persoonlijke geur als marketingtool


29-09-2011 door jannemarie,

Spelen met geuren is de laatste tijd bon-ton. Hoewel, geur is natuurlijk van alle tijden. Ons reukorgaan maakt dat we gewaarschuwd worden bij gevaar (vuur! vluchten! bedorven! niet eten!). En wie kent niet ‘A la recerche du temps perdue’ waarin schrijver Marcel Proust bij de geur van madeleines (franse cakejes) in herinnering terugkeert naar zijn vroegste jeugd. En dan heb je nog het boek ‘Das Parfum’ van Patrick Süsskind en de gelijknamige film door Tom Tykwer. Ook in supermarkten worden we tegenwoordig verrast met cosmetische geuren; de broodgeur is wel de bekendste toepassing om een sfeer van geborgenheid en trek op te roepen en zo de omzet te doen stijgen.

Onlangs was ik bij een nazomers programma van de Utrechtse Communicatie Kring op het aantrekkelijke landgoed Antropia/De Reehorst in Driebergen. Thema was ‘Verleiding in communicatie en marketing’. Na een plenaire bijeenkomst waarin Adam Tasi, general manager van SmartNose, de basisprincipes uitlegde van geurbeleving als marketingtool, nam ik deel aan de vervolgsessie, waarin hij opdracht gaf om een geur uit te zoeken die past bij een al dan niet fictief bedrijf. Tientallen flesjes met geuren stonden in de ruimte uitgestald. Uitgangspunt moest zijn het dna of merk van dat bedrijf.

In een clubje van drie dames besloten we (ja echt, democratisch) een geur te zoeken die past bij mijn bureau. Toen ik een jaar geleden startte en mijn site liet ontwerpen, gaf ik als gewenste uitstraling voor de huisstijl (mijn merk) de volgende drie woorden mee: ‘zakelijk’, ‘vriendelijk’ en ‘artistiek’. Het moodboard bestond uit een selectie van schilderijen van Edward Hopper, Giorgio Morandi en Nicolaas de Staël. Een schilderij van Morandi met grijze, witte en oranje potten werd het uitgangspunt voor het kleurbeeld. Als lettertype koos ik AvantGarde Book. De bedrijfsnaam wilde ik zonder hoofdletters geschreven hebben. De tekst schreef ik in de derde persoon, evenals de aanspreekvorm (u).

Na toelichting binnen mijn groepje over het ‘merk’ van mijn bureau en de doelgroepen – museumdirecteuren, ondernemers, designers en kunstenaars – kwamen we, na aan allerlei geurflesjes geroken te hebben,  tot de volgende, specifiek bij het merk ‘met jannemarie’ passende geur: Sandalwood Riceflower. Mijn 250 visitekaartjes zijn bijna op, dus wellicht kan ik de volgende reeks hiermee impregneren? Uit nieuwsgierigheid vroeg ik Tasi naderhand hoe hij deze geur in drie termen  zou omschrijven.  Niet slecht gekozen dus, denk ik, want hij antwoordde: “mannelijk, huiselijk en sprankelend”.

 


6 Reacties op “Je persoonlijke geur als marketingtool”

  1. zoey addema says:

    Leuk stuk! Ja! Goed idee een geurvlag als visitekaartje..als het aangenaam ruikt tenminste.
    Las laatst een mooi artikel over Nasomoto ( ? ). Spannende branche: lucht..
    zoey.

    • jannemarie says:

      Beste Zoey, Dank voor je reactie! Heb dat artikel ook gelezen, in VK of NRC. Het ging over Alessandro Gualtieri; hij maakte het parfum Nasomatto voor een nichemarkt en ontwierp ook ‘Eau de Polder / l’Essence de Mastenbroek, speciaal voor een kunstproject. Prachtige lucht, niet gebakken…Hartelijke groet, Jannemarie

  2. Katja van Nus says:

    Beste Jannemarie,

    het was leuk deze oefening met je te doen. Ik heb de geur niet meer helemaal in mijn neus, maar op dat moment waren we unaniem, dat was leuk. En ik begrijp de keuze voor de stijl van Giorgio Morandi helemaal!
    Ben benieuwd naar je nieuwe visitekaartjes…

    Groet,
    Katja

    • Jannemarie says:

      Hoi Katja, Leuk dat je zo enthousiast mee dacht en mee rook tijdens de workshop, bedankt. En goed te lezen dat je de Morandikeuze begrijpt. Tot de volgende bijeenkomst! Hartelijke groet, Jannemarie

  3. willemsen carina says:

    Geurbeleving als marketingtool?
    Het is bewezen dat 6/10 mensen momenteel aan een vorm van allergie leiden en dat geuren dat kunnen uitlokken.

    Gaan mensen met astma, longproblemen, epilepsie, allergie binnenkort niet meer naar een openbare gelegenhied kunnen gaan zonder te worden geconfronteerd met geurbeleving omdat dit de omzet van winkels ed.. zou verhogen.

    Een waarschuwing voor deze mensen zou op zijn minst wenselijk zijn denk ik.Geurbeleving is een verborgen manier van reclame die op het onbewuste van de consument werkt en dus misleidend is.

    Dit is een algemene opmerking op wat ik denk een gevaarlijke trend kan worden als diverse bedrijven zoamaar geuren gaan beginnen verkopen aan winkels ed.. zonder voldoende kennis van zaken.

    • Jannemarie says:

      Beste Carina, Dank voor je aanvulling; ik heb er geen moment bij stilgestaan (het is mij onbekend) dat mensen door geuren allergieën kunnen ontwikkelen. Wel heb ik geleerd in een restaurant geen opvallend parfum op te doen, omdat het de smaakbeleving (niet in het minst die van anderen) in de weg staat. Afijn, een onderwerp dat veel aspecten kent…