Terwijl de boulevard van Oostende met geelgekleurde hotels uit de jaren ’60, met hier en daar een verloren villa rond 1900, al vroeg volstroomt met badliefhebbers, bezoeken wij op deze zonovergoten dag in augustus het museum voor moderne kunst: Mu.ZEE. Een heer op stand – “…oud-burgemeester van een grotere stad…” – en nu woonachtig aan het pittoreske Leopoldpark vlakbij de haven, wijst ons de weg. Dat mag ook wel, want sinds 1986 gehuisvest in een voormalig, modernistisch warenhuis ontworpen door Gaston Eysselinck, met een grote, ronde, glazen voorgevel, doet het aan niets denken aan een museum.
Binnen vallen de hoge ruimtes, grote ramen, klassieke trappen met gele tegeltjes aan de muren, houten balies en enorme liften met ouderwets ding-dong geluid op. Maar pas bij vertrek hoorden we dat we ons in een warenhuis bevonden: de medewerker van de museumwinkel vertelde dat door de komst van de Amerikaanse ketens de S.E.O., Spaarzaamheid Economie Oostende in 1981 failliet ging. De Provincie West-Vlaanderen kocht het op en maakte er een museum van. Samen met de collectie van de stad Oostende bezit het inmiddels 3500 werken, waaronder die van Vlaamse topkunstenaars als Roger Raveel, Luc Tuymans, Constant Permeke, Panamarenko en uiteraard de Oostendse kunstenaars James Ensor en Léon Spilliaert.
Werken van deze laatste kunstenaar – ik had nog nooit van hem gehoord – maakten diepe indruk. De duizeling (1908), Zelfportret (1908) en de Windstoot (1912) zijn indringend en roepen een desolate, wat unheimische sfeer op. In de Topstukkenvleugel, waar deze werken te zien zijn, hangen ook een aantal schilderijen van Ensor, waaronder een zelfportret met wufte bloemenhoed en een portret van zijn moeder op haar doodsbed. Maar ook een uitbundig, gloednieuw ogend pop art werk opgebouwd uit drie delen van de – mij eveneens onbekende kunstenares – Evelyne Axell.
In de tentoonstelling ‘Belgische schilderkunst van 1920-1970‘ hangen werken van kunstenaars uit de eigen collectie gegroepeerd rond kunstgaleries en tijdschriften. Ook dit was voor mij een kennismaking met Vlaamse kunstenaars als Armand Vanderlick, Gust de Smet, Marc Mendelson en Louis van Lint, naast werk van Jean Brusselmans, Henri-Victor Wolvens en Luc Peire.
Ik zou zeggen: ga naar Oostende, mooi of slecht weer; het is altijd goed toeven met zo’n prachtig museum in de buurt…en daarna lekker garnalenkroketjes en mosselen met frisse groentjes eten aan de boulevard! En wie weet spot je dan ook de acteur Peter Faber, flanerend over de promenade …
Mu.Zee, Romestraat 11, Oostende.
* Topstukkenvleugel t/m 18 februari 2013.
* Belgische schilderkunst van 1920-1970 t/m 19 augustus 2012.
Beste Jannemarie,
Als de Hollanders dan toch op weg gaan naar de mosselen met patat en een `bolleke´aan de kust, mag ik dan aandacht vragen voor een spannende tentoonstelling in Antwerpen (KMSKA):
“DE MODERNEN. RONDOM PERMEKE” (overzicht van de pioniers van het Belgisch expressionisme.) Start: 15 sept.
Dank voor uw Blog.
Hartelijk,
Thom Berthie
Beste Thom, Dank voor uw tip, ben heel benieuwd! Had helaas geen tijd om ook het Permekemuseum in Jabbeke, onderdeel van Mu.Zee, te bezoeken, dus dit is een mooi alternatief. Succes met de voorbereidingen! Hartelijke groet, Jannemarie
Hallo ,
Als blogvolger heb ik kennis genomen van deze tentoonstelling in Oostende.
Wat een mooie, 50 er jaren sfeer zit er bij die 1e twee schilderijen van de 2e rij (afbeelding).
Ik heb vroeger eens in een oud en vervallen museum in Oostende de schilderijen van Spilliaert gezien: mooie grafische contrasten en intense werking door de filmische uitsnedes.
Bij het lezen van de beschrijving van het museum, snap ik ineens waarom dat gebouw er zo uitzag. Leuk om te lezen: bedankt!
Anke Reinoldus
Beste Anke, Leuk om te lezen dat je met terugwerkende kracht het museum als voormalig warenhuis ‘herkent’. En kernachtige omschrijving van het werk van Spillaert: grafisch en filmisch inderdaad. Dank en hartelijke groet, Jannemarie
Zou Charlotte Mutsaers niet onderhand in het museum komen te hangen ?
Ja, dat zou inderdaad een goede zet van het museum zijn, aangezien de Nederlandse kunstenares Mutsaers en Oostende in de loop der jaren onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Goeie tip! Jannemarie